Certificado de Registro de Ciudadano de la Unión
För EU-medborgare som vistas på spanskt territorium under kortare tid än 3 månader räcker det att ha ett giltigt pass eller identitetsdokument.
EU-medborgare som stannar längre än 3 månader måste ansöka om ett “Certificado de registro de ciudadanos de la unión”.
Om man planerar att bo utomlands ett år eller mer ska man anmäla det till Skatteverket i Sverige. Samma sak gäller om man planerat att stanna kortare tid men sedan förlänger sin vistelse till ett år eller mer. I och med detta blir man avregistrerad från den svenska folkbokföringen som “utflyttad”.
Hur gör man och vilka dokument behövs för att ansöka om “Certificado de Registro de Ciudadano de la Unión”?
Kopior av handlingarna, och visning av originalen, måste tillhandahållas när ansökan lämnas in!
- Ansökan lämnas till “Oficina de Extranjería” i den provins där man ska bo, eller hos “Policía Nacional”. Man måste alltid boka tid för att personligen lämna in ansökan. Tidsfristen för att lämna in ansökan är tre månader från inresan till Spanien.
- Fyll i och underteckna ansökningsblankett (EX-18) i två exemplar.
- Pass eller giltigt nationellt id-kort. Om passet/id-kortet löper ut måste en kopia av det och ansökan om förnyelse tillhandahållas.
- Tre nytagna passfotografier i färg, med vit bakgrund.
- Avgiften måste betalas innan man får sitt certifikat. Det går att göra elektroniskt innan besöket (ta med kvittot). Klicka i den lilla cirkeln till höger om “Certificado de registro de residente comunitario o Tarjeta de residencia de familiar de un ciudadano de la Unión.” Har man inte betalat avgiften innan så får man en faktura vid besöket som man måste gå till närmaste bankkontor och betala innan man får sitt certifikat! Aktuell avgift ser man via länken där man betalar (år 2021 är avgiften 12€ per utfärdat certifikat). Ställ markören över den lilla cirkeln till höger om texten så syns aktuellt belopp.
- Om alla dokument är OK, och avgiften är betald, så utfärdas certifikatet direkt under besöket så att man får det med sig.
- Beroende på vilken situation den sökande befinner sig i är det olika typer av dokument som måste lämnas in i samband med ansökan. Om dokument från andra länder tillhandahålls måste de översättas till spanska. Detta gäller dock inte de EU-gemensamma socialförsäkringsintygen.
Om du är pensionär, eller av annan anledning inte arbetar i Spanien, skall följande bifogas ansöka:
Dokumentation som visar att man har en offentlig eller privat heltäckande sjukförsäkring, tecknad i Spanien eller i ett annat land.
Som bevis godtas följande:
- Det europeiska sjukförsäkringskort (EU-kortet).
- En originalhandling för en privat sjukförsäkring.
- Socialförsäkringsintyg som visar att du har rätt till vård i ett annat EU-land (bland annat S1-, S2- och S3-intyg). Personer som tar ut svensk allmän pension kan ansöka om ett intyg E121 (S1) från den svenska Försäkringskassan. Se mer information från Försäkringskassan nedan.
Dokumentation som styrker att den sökande och ev. familjemedlemmar kan försörja sig utan bidrag.
Man kan styrka sina tillgångar på flera sätt, t.ex. via:
- Kontoutdrag från banken.
- Pensionsavier.
Bedömningen av tillräckliga ekonomiska medel kommer att göras individuellt och under alla omständigheter med hänsyn till den sökandes personliga och familjesituation. Detta krav kommer att anses ha uppfyllts om resurserna är större än det belopp som fastställs varje år genom den allmänna budgetlagen i Spanien. För år 2021 är denna summa 5 639,20 € per år eller 402,80 € per månad. Summan avser en person och ökar procentuellt om det är flera familjemedlemmar som ska försörjas.
Du som flyttar till ett annat land inom EU/EES eller till Schweiz och tar ut svensk allmän pension kan ha rätt till bland annat sjukvård och tandvård i Sverige. Tänk på att tjänstepension inte är en allmän pension.
För att få vård i det land som du flyttar till och sjukvård och tandvård i Sverige, ska du ansöka om intyg E121 (S1) på Mina sidor på Försäkringskassans hemsida.
Om du inte kan anmäla på Mina sidor kan du anmäla på den här blanketten. Ansökan om S1, E106, E109, E121 och intyg om rätt till vård i Sverige (forsakringskassan.se)
Vilken vård kan jag få med intyg E121 (S1)?
När ditt intyg E121 (S1) börjar gälla har du rätt till den vård som ingår i det allmänna vårdsystemet i det land som du har flyttat till. Du betalar den patientavgift som gäller i landet. Vilken vård du har rätt till och patientavgiften kan skilja sig mycket från hur det är i Sverige.
När ditt intyg är godkänt skickar vi ett svenskt EU-kort till dig. EU-kortet använder du för att få nödvändig vård när du reser i EU/EES-länder eller i Schweiz. EU-kortet ska inte användas när du behöver vård i det land som du flyttat till eller i Sverige.
Din partner har inte pension. Vad gäller för hen?
Om din make, maka eller registrerade partner flyttar med dig och inte har något arbete eller någon egen pension kan hen ansöka om ett intyg om rätt till vård för att få rätt till vård på samma sätt som du. Hen måste göra en egen ansökan.
Mer information om “Certificado de Registro ….”
- Anmäl bosättning i ett annat EU-land (på svenska)
- Sede Electrónica del Cuerpo Nacional de Policía (på spanska)
- Ministerio de Inclusión, Seguridad Social y Migraciones (på spanska)
- Certificado de residencia permanente de ciudadano de la UE (på spanska)
- Ministerio de Interior (på spanska)
Övrig info om att flytta utomlands